Styl

Moda w muzeum, sztuka na wybiegu

Wednesday, 27.08.2014 22:54 |  Autor: Paulina Klepacz | 
Trendy |  Projektanci |  Styl
Sztuka od lat poszerza swe granice. Podobnie jak moda, coraz śmielej penetruje kolejne dziedziny naszego życia, zarówno inspirując się nimi, jak i na nie istotnie wpływając. Ten sezon jest najlepszym przykładem połączenia artystycznej ekspresji i świata mody.
AustineHearst, CloverLeafGown,ca.1953
AustineHearst, CloverLeafGown,ca.1953
Céline wiosna-lato 2014
Wystawa Charles James Beyond Fashion w Metropolitan Museum of Art
Prada Spring 2014 Campaign Tom Lorenzo
Céline wiosna-lato 2014
Max Mara wiosna-lato 2014
Max Mara wiosna-lato 2014
Sukienka i bluzka Pajonka ze specjalnie przygotowaną grafiką autorstwa Arobala
AustineHearst, CloverLeafGown,ca.1953
Céline wiosna-lato 2014
Wystawa Charles James Beyond Fashion w Metropolitan Museum of Art
Prada Spring 2014 Campaign Tom Lorenzo
Céline wiosna-lato 2014
Max Mara wiosna-lato 2014
Max Mara wiosna-lato 2014
Sukienka i bluzka Pajonka ze specjalnie przygotowaną grafiką autorstwa Arobala
AustineHearst, CloverLeafGown,ca.1953
Céline wiosna-lato 2014
Wystawa Charles James Beyond Fashion w Metropolitan Museum of Art
Prada Spring 2014 Campaign Tom Lorenzo
Céline wiosna-lato 2014
Max Mara wiosna-lato 2014
Max Mara wiosna-lato 2014
Sukienka i bluzka Pajonka ze specjalnie przygotowaną grafiką autorstwa Arobala
AustineHearst, CloverLeafGown,ca.1953
Céline wiosna-lato 2014
Wystawa Charles James Beyond Fashion w Metropolitan Museum of Art
Prada Spring 2014 Campaign Tom Lorenzo
Céline wiosna-lato 2014
Max Mara wiosna-lato 2014
Max Mara wiosna-lato 2014
Sukienka i bluzka Pajonka ze specjalnie przygotowaną grafiką autorstwa Arobala
AustineHearst, CloverLeafGown,ca.1953
Céline wiosna-lato 2014
Wystawa Charles James Beyond Fashion w Metropolitan Museum of Art
Prada Spring 2014 Campaign Tom Lorenzo
Céline wiosna-lato 2014
Max Mara wiosna-lato 2014
Max Mara wiosna-lato 2014
Sukienka i bluzka Pajonka ze specjalnie przygotowaną grafiką autorstwa Arobala
AustineHearst, CloverLeafGown,ca.1953
Céline wiosna-lato 2014
Wystawa Charles James Beyond Fashion w Metropolitan Museum of Art
Prada Spring 2014 Campaign Tom Lorenzo
Céline wiosna-lato 2014
Max Mara wiosna-lato 2014
Max Mara wiosna-lato 2014
Sukienka i bluzka Pajonka ze specjalnie przygotowaną grafiką autorstwa Arobala
Trwa wysyłanie Twojej oceny...
Ocena: 5.0 z 5. 1 ocen.

Strój stosunkowo szybko przestał zaspokajać jedynie potrzebę zakrycia ciała, ochronienia go. Stał się za to wyrazem pozycji społecznej oraz osobistego gustu. Jego historia jest nierozerwalnie związana z przemianami politycznymi, społecznymi i kulturalnymi. W zasadzie największy wpływ na wygląd ubrań miały sztuka i architektura.

Modowe ewolucje

Myśląc o powiązaniach mody i sztuki, można wskazać choćby na stroje noszone w starożytnej Grecji. Proste, jasne chitony i tuniki to odbicie surowej czystości, która charakteryzowała grecką architekturę z jej strzelistością i subtelną ornamentyką. Podobnie nowoczesna i chłodna architektura Nowego Jorku nie pozostaje bez wpływu na propozycje tworzących w tym mieście projektantów.

W XVII w. barokowy przepych znalazł swoje odbicie w bujnych formach kreacji czy w misterności detali. Z kolei w strojach Elsy Schiaparelli z początku XX stulecia można dopatrzyć się inspiracji m.in. surrealizmem. XX-wiecznych kreatorów inspirowały zwłaszcza sztuki plastyczne. Chodzi zarówno o kolory, jak i linie. Przykładem może być słynna Mondrian dress YSL z lat 60. – w nadruku i kroju widać inspirację malarstwem. W latach 80. wyróżniał się nurt graffiti (czerń, asymetria, obszerność form, które można było zobaczyć u Rei Kawakubo czy Yohji Yamamoto) nawiązujący do prac Keitha Haringa i Jeana-Michela Basquiata.

Wszyscy są artystami

Jak pisze Marcin Różyc w książce Nowa moda polska, zwłaszcza przełom XX i XXI w. to okres wzmożonego przenikania się mody i sztuk plastycznych. Wtedy moda nie tylko jeszcze silniej zaczęła czerpać z prac artystów, ale i sama stała się obiektem zainteresowania kuratorów sztuki.

Do rangi sztuki oczywiście najczęściej zalicza się kreacje haute couture czy konstrukcyjne, niemal rzeźbiarskie projekty Alexandra McQueena lub Iris van Herpen. Od początku lat 90. w muzeach organizowane są retrospektywy twórczości projektantów lub wystawy, które ukazują związki sztuki i mody, takie jak np. pamiętna Cubism and Fashion z 1998 r., zorganizowana w nowojorskim Metropolitan Museum of Art. Obecnie można tam oglądać wystawę poświęconą kreatorowi Charlesowi Jamesowi, który tworzył spektakularne suknie balowe inspirowane m.in. architekturą. Z kolei w paryskim Musée des Arts décoratifs ma miejsce wystawa prezentująca inspiracje belgijskiego projektanta Driesa Van Notena.

Marki chętnie podejmują również współpracę z artystami, w wyniku czego powstają ekskluzywne, unikatowe kolekcje, które są zarazem doskonałym wyrazem egalitaryzmu sztuki, sprowadzenia jej do miana użytkowej. Tu za sztandarowy przykład może posłużyć współpraca domu mody Louis Vuitton z Murakamim.

Sezon na sztukę

Projektanci w zasadzie co sezon wykorzystują twórczość innych artystów jako inspirację. Najczęściej jest to sztuka masowa, pop-art, street art. Jednak sezon wiosna–lato 2014 to prawdziwa eksplozja kolekcji bazujących na sztuce. Karl Lagerfeld zorganizował pokaz Chanel w scenografii, która jest zamierzoną podróbką prac takich twórców, jak np. Jeff Koons. Można tam było zobaczyć ubrania z nadrukowanymi kolorowymi paskami jak z obrazów Kandinsky’ego. Céline inspiruje się zdjęciami węgierskiego twórcy Brassaïa, a w kolekcji Prady pojawiły się nadruki przedstawiające murale i obrazy Richarda Lindnera. 100% sztuki.


Źródło: Trendy Kultury 2(37) 2014

Wasze opinie 

Komentarze

Jeszcze nikt nie komentował‚ tego tekstu.